donderdag 17 maart 2011

Boekenbal 2011

Sinds het verschijnen van mijn debuutroman Zwaar verliefd! vroeg ik me elk jaar opnieuw af waarom ik dit keer weer niet was uitgenodigd voor het boekenbal. The place to be voor iedereen die iemand is in het boekenvak. Het voelde een beetje als inwrijven als ik de tv aanzette en zag dat het in alle programma’s breed uitgemeten werd. Ach, zei ik dan tegen mezelf en iedereen die ernaar vroeg, dat overgewaardeerde , prestigieuze feestje. Wie wil daar nou bij zijn? Allemaal opgeprikt gedoe en grote ego’s. Elitair is het.
Maar ergens stak het natuurlijk wel, na drie romans geschreven te hebben. Drie heel erg goed verkochte romans welteverstaan. Dus eigenlijk hoorde ik daar gewoon te staan, vond ik. Tussen al die naam en faam.

Nou, gisterenavond was het dus zover. Ik mocht naar het boekenbal. De uitnodiging bereikte me een beetje aan de late kant, dus ik moest per direct op zoek naar een jurk om te dragen, welke schoenen, welk tasje. Stress. Maar met een kast vol jurkjes en schoenenrekken vol high heels lukte het me allemaal nog op tijd. En nu weet ik dus hoe het is, daar op dat boekenbal.
Het was een hele ervaring, dat moet ik zeggen. De hele setting, de feestelijke uitdossingen van de genodigden, de aankleding van de Stadsschouwburg, de VIP’s, allemaal erg indrukwekkend. Er is drank, er is een band en een dj, er wordt gedanst. Kortom: het is feest! Maar waar gaat die drukte nu eigenlijk echt om? Ik denk dat het toch echt allemaal samenhangt met de sfeer die er omheen gecreëerd wordt. Wie mag erbij zijn en wie niet? Lukt het volgend jaar weer? Ben je belangrijk genoeg ? Hoor je erbij? Het geeft je een gevoel van erkenning daar rond te lopen op zo’n avond. Juist dat exclusieve gevoel maakt het bijzonder. En daarom wachten we volgend jaar allemaal weer vol spanning op die ene uitnodiging. Voor het boekenbal 2012.


3 opmerkingen:

  1. gezellig, dan doen we daar een drankje! (zegt de nog niet gepubliceerde schrijver.... maar zonder wishful thinking kom je nooit ergens natuurlijk...)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is elk jaar toch weer een hele happening. Wel gaaf hoor, om het eens mee te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het lijkt me erg leuk om het een keertje mee te maken.

    BeantwoordenVerwijderen